Ät DET HÄR och gå ner i vikt

alt
(Ju mer du äter av de här - desto bättre...)

Om du vill gå ner i vikt så bör du äta dig MÄTT på RÄTT mat. För viktminskning handlar om HORMONER - och du behöver äta det som håller hormonet insulin (som gör att du lagrar fett) på en så låg nivå som möjligt. Och vissa livsmedel ökar hormonet insulin mycket – det är dem du ska äta LITE av.
Andra livsmedel gör att hormonet insulin ökar väldigt lite – det är dem du ska äta när du vill gå ner i vikt.

Två livsmedel som ÖKAR INSULINET
Hormonet insulin ökar när du äter eller dricker; SOCKER (t ex läsk, saft, energidryck, godis, glass, choklad, kaffebröd), bröd, flingor mm. Dessutom ökar det när du äter andra snabba kolhydrater; snabbmat, färdigmat och P-mat (t ex pizza, piroger, pannkaka, paj, pommes...).

Det andra som ökar insulinet är protein. Därför bör du inte äta mycket protein när du går ner i vikt. Jag rekommenderar att man äter EN knytnäve protein. Är du liten så har du ett mindre proteinbehov (och en mindre knytnäve). Och är du stor så har du ett större proteinbehov (och en större knytnäve). Så det är ett perfekt mått.

Först när du minskar på socker, eller slutar med det helt (under din viktminskning), kommer du att kunna gå ner i vikt. För viktminskning handlar lika mycket om vad du INTE äter som vad du BÖR äta (nedan).

alt=
(Glöm inte bladgrönsakerna...)

DET HÄR bör du äta
Ju mer du äter av våra underbara grönsaker, desto bättre kommer det att gå för dig. De tre viktigaste grönsakerna är:
- BLADGRÖNSAKER – alla olika sorters sallad. Du kan köpa en sort och när den är slut så köper du en annan sort. Då får du variation och flest näringsämnen i dig.
- LÖK – alla olika sorter (gul lök, vitlök, rödlök, silverlök, salladslök osv. De innehåller superviktiga ämnen som din kropp behöver.
- BALJVÄXTER – bönor, linser och ärtor. De är proteinrika, men innehåller ett skonsamt protein för kroppen, men ät även det i lagom mängd. Men de innehåller LÅNGSAM energi, just den energi som du behöver för att orka jobba mm. under din viktminskning.

Det du bör äta dig MÄTT på är t ex; kål av alla slag (t ex broccoli, blomkål, brysselkål, grönkål, rödkål), bladgrönsaker (t ex spenat, salladskål, ruccola, rosésallad), lök (t ex vitlök, gul lök, rödlök, salladslök, purjolök), tomat, paprika, chili, gurka, aubergine mm. Lägg på grönsaker, på din tallrik, så att du blir mätt.

Både varma och kalla
En enkel strategi, för viktminskning, är att äta sallad till lunch och varma grönsaker till middagen. För det är bra om du äter ca 50 procent av dina grönsaker råa och ca 50 procent kalla – då får du i dig allra flest vitaminer, mineraler, antioxidanter mm.

Fyll frysen med broccolibuketter, blomkålsbuketter, blandade grönsaker, wokgrönsaker mm så du kan ta fram så mycket du behöver. Och fyll skafferiet med bönor (i tetrapack eller burk), linser och färdiga soppor som grönsakssoppa, ärtsoppa (Soldatens är jättegod), köttsoppa mm. Och de soppor som är svåra att bli mätt på (oftast klara oredda soppor) kan du hälla en burk bönor i. Då blir du mätt längre.

Vill du ha min hjälp?
Jag vill ha Viktcoachning
(Gå ner 10 kg på 3 mån.)
Jag vill ha en Diet
(Välj en diet och gå ner i vikt själv.)

M v h Christina
Viktcoachen.se