Ät DET HÄR och gå ner i vikt...

Om du vill gå ner i vikt så bör du äta dig MÄTT på RÄTT mat. För viktminskning handlar om HORMONER - och du behöver äta det som håller hormonet insulin (som gör att du lagrar fett) på en så låg nivå som möjligt.

Hormonet insulin ökar när du äter eller dricker; SOCKER (t ex läsk, saft, energidryck, godis, glass, choklad, kaffebröd), bröd, flingor mm. Dessutom ökar det när du äter; snabbmat, färdigmat och P-mat (t ex pizza, piroger, pannkaka, paj, pommes...).

Först när du minskar på det (ovan), eller slutar med det helt (under din viktminskning), kommer du att kunna gå ner i vikt. För viktminskning handlar lika mycket om vad du INTE äter som vad du BÖR äta (nedan).

DET HÄR bör du äta
Ägg, fisk, fågel, kött, vegetariskt protein - i lagom mängd (överskottet blir till fett).
Baljväxter (bönor, linser, ärtor) - är proteinrika, men innehåller ett mer skonsamt protein för kroppen, än animaliskt protein, men ät även det i lagom mängd.
Grönsaker – här är det som du bör äta dig MÄTT på t ex; kål av alla slag (t ex broccoli, blomkål, brysselkål, grönkål, rödkål), bladgrönsaker (t ex spenat, salladskål, ruccola, rosésallad), lök (t ex vitlök, gul lök, rödlök, salladslök, purjolök), tomat, paprika, chili, gurka, aubergine mm. Lägg på grönsaker, på din tallrik, så att du blir mätt.

Ett enkelt sätt
En enkel strategi, för viktminskning, är att äta sallad till lunch och varma grönsaker till middagen. För det är bra om du äter ca 50 procent av dina grönsaker råa och ca 50 procent kalla – då får du i dig allra flest vitaminer, mineraler, antioxidanter mm.

Odla krasse
Krasse är vitaminrikt och är lätt att odla själv, eller låt barnen odla den. Sedan klipper du så mycket du vill ha i din sallad, eller bland dina varma grönsaker. Du behöver ingen jord, utan kan odla direkt på blött hushållspapper eller på en wettexduk (se https://www.youtube.com/watch?v=se5jpQNTVww).

Gör det enkelt
Fyll frysen med broccolibuketter, blomkålsbuketter, blandade grönsaker, wokgrönsaker mm så du kan ta fram så mycket du behöver. Och fyll skafferiet med bönor (i tetrapack eller burk), linser och färdiga soppor som grönsakssoppa, ärtsoppa (Soldatens är jättegod), köttsoppa mm. Och de soppor som är svåra att bli mätt på kan du hälla i en burk bönor. Då blir du mätt längre.

M v h Christina
Viktspecialisten.se

(F.d Viktcoachen.se)