Räkna kalorier? Inte nu längre...

alt=
(Min favorit - ugnsbakad lax med en god sallad.)

Du behöver INTE räkna kalorier alls - du kan äta dig MÄTT på RÄTT mat och slippa kaloriräkning, sötsug och hunger. Du behöver inte ens motionera.
Du KAN räkna kalorier och minska dina dagliga kalorier till 800-1500 kcal per dag. Så har man bantat i alla tider. Men 90 procent av alla som bantat på det sättet har gått upp allt igen, många har gått upp ännu mer.

Du har en termostat - INTE en förbränningsugn
Din kropp fungerar inte som en förbränningsugn. Den liknar mer en termostat. Det innebär att när du äter mindre kalorier, så skruvar kroppen ner förbränningen, för att du ska klara dig på det lilla du äter. Du är gjord för att överleva, inte för att gå ner i vikt. Och den låga förbränningen (nedskruvad till fotknölarna) stannar kvar där nere i över ett ÅR.

Så när du är jättelycklig för att du har lyckats gå ner i vikt, och börjar äta fler kalorier igen (ca 2000 istället för 1000 kcal) så går du upp ALLT igen. För du har ju en jättelåg förbränning, som är inställd på de 1000 kcal per dygn, som du åt när du bantade. 

SLOW CARB
Jag äter mig mätt på protein och grönsaker av alla slag (slow carb = LÅNGSAMMA kolhydrater). Då säger en del ”Ja men du äter ju också mindre kalorier, det har jag räknat ut.” Ja det stämmer – men jag behöver INTE räkna kalorier och jag behöver INTE gå hungrig. Jag äter mig bara mätt på rätt mat.

Så idag kan du äta dig mätt och belåten och ändå gå ner i vikt. OM du äter rätt livsmedel. Och av de över 50 000 livsmedel som finns på hyllorna i din livsmedelsaffär är det en bråkdel som är rätt – om du vill gå ner i vikt. (Men det är enkelt att välja rätt – de innehåller en eller få ingredienser. Som en morot – en ingrediens.  

För viktminskning handlar inte om kalorier – det handlar om HORMONER. Och när du äter dig MÄTT – blir hormonerna inställda på att du ät nöjd och belåten och att du inte behöver något mer. Förbränningen förblir inställd på att vara hög och effektiv.Så det handlar om att äta RÄTT mat som gör att RÄTT hormoner utsöndras och att förbränningen förblir inställd på en hög och effektiv nivå.

Det viktigaste hormonet
Det viktigaste hormonet är INSULIN – som säger åt din kropp att fettet ska lagras istället för att förbrännas. Sen är det andra hormoner som avgör VART fettet ska lagras. Vilka hormoner som aktiveras beror på VAD du äter och GÖR.

alt=
(Din värsta fiende är socker.)

Hormonet INSULIN gör att du lagrar fett. Och det aktiveras av SOCKER och andra SNABBA kolhydrater som finns i:

  • Läsk, saft, juice…
  • Godis, glass, choklad…
  • Kaffebröd, bröd, flingor…
  • Pasta, ris, potatis…
  • Snabbmat, färdigmat, P-mat (pizza, pannkakor, piroger, paj, pommes)

Det är maten som vi behöver utesluta (för att gå ner i vikt) eller äta SÄLLAN (för att BEHÅLLA vår nya låga vikt). Men om du väljer ägg, fågel, fisk, kött och alla våra underbara grönsaker - då kan du äta dig mätt och belåten. Utan att räkna...

Vill du ha min hjälp?
Jag vill ha Viktcoachning
(Gå ner 10 kg på 3 mån.)
Jag vill ha en Diet
(Välj en diet och gå ner i vikt själv.)

M v h Christina
Viktcoachen.se