Du behöver INTE räkna kalorier

Du behöver INTE räkna kalorier - du kan äta dig MÄTT på RÄTT mat och slippa sötsug och hunger.

Du KAN räkna kalorier och minska dina dagliga kalorier till 800-1500 kcal per dag. Så har man bantat i alla tider. Men 90 procent av alla som bantat på det sättet har gått upp allt igen, många har gått upp ännu mer.

Det beror på att din kropp inte funkar som en förbrännings-ugn. Den liknar mer en termostat. Det innebär att när du äter mindre kalorier, så skruvar kroppen ner förbränningen. Och den låga förbränningen (som ligger vid dina fotknölar, istället för att vara hög och effektiv) stannar kvar där nere i över ett ÅR.

Så när du är jättelycklig för att du har lyckats gå ner i vikt, och börjar äta fler kalorier igen (2000-2500) så går du upp ALLT igen. För du har en jättelåg förbränning, som är inställd på 1000-1500 kcal per dygn, för att du ska klara dig på de låga kalorierna som du åt när du bantade. 

Jag, däremot äter mig mätt på protein och grönsaker av alla slag (slow carb = LÅNGSAMMA kolhydrater). Ja men du äter ju också mindre kalorier, säger du då, det har jag räknat ut.

Ja, men det är en stor skillnad – jag äter mig MÄTT. Och viktminskning handlar inte om kalorier – det handlar om HORMONER. Och när du äter dig MÄTT – blir hormonerna inställda på att du ät nöjd och belåten och att du inte behöver något mer. Förbränningen förblir inställd på att vara hög och effektiv.

Så det handlar om att äta RÄTT mat som gör att RÄTT hormoner utsöndras och att förbränningen förblir inställd på en hög och effektiv nivå.

Det viktigaste hormonet är INSULIN – som säger åt din kropp att fettet ska lagras istället för att förbrännas. Sen är det andra hormoner som avgör VART fettet ska lagras. Vilka hormoner som aktiveras beror på VAD du äter och GÖR.

INSULIN aktiveras av SOCKER och andra SNABBA kolhydrater som finns i:

  • Läsk, saft, juice…
  • Godis, glass, choklad…
  • Kaffebröd, bröd, flingor…
  • Pasta, ris. Potatis…
  • Snabbmat, färdigmat, P-mat (pizza, pannkakor, piroger, paj, pommes)

Det är maten som vi behöver utesluta (för att gå ner i vikt) eller äta SÄLLAN (för att BEHÅLLA vår nya låga vikt).