10 BRA saker med grönsaker

alt=
(Inget är bättre för vikten än grönsaker.)

Jag har arbetat med viktminskning i 6 år och med hälsa i 15 år. Och hela tiden har jag vidareutbildat mig (är leg.sjuksköterska, lic.kostrådgivare, vidareutbildad kostrådgivare, Handledare i tobaksavvänjning, Frilansskribent, utbildad i Copywriting). Men jag sätter hälsan först. En diet som är ohälsosam kommer jag inte att rekommendera (t ex proteindieten). Växter är detsamma som hälsa.

Växtbaserat är bäst
Du kommer att bli rekommenderad en växtbaserad diet hos mig. Det betyder att du ska äta MER grönsaker än protein. Det är självklart så att protein har fördelar (du blir mätt, kroppen behöver det för att laga och bygga nya celler), men det som blir över lagras som fett. Och det vill vi ju inte.

Därför blir du rekommenderad att äta lika mycket protein som ett mått du alltid har med dig - INTE mer. Det gör det enkelt och din kropp får ALLT protein du behöver (läs om det i inlägg om protein). Men nu handlar det om grönsakerna. De innehåller hela 10 faktorer som är bra för dig.

10 BRA saker med grönsaker
1. Långsam energi (kolhydrater)
2. Väldigt LITE energi (det gör att du slipper räkna kalorier!)
3. Skonsamt protein (i t ex bönor, linser och ärtor)
4. Hälsosamt fett (t ex oliver och avokado)
5. Vitaminer
6. Mineraler
7. Antioxidanter (ämnen som skyddar dig mot oxidation - som när bilen rostar)
8. Phytokemikalier (andra aktiva hälsosamma ämnen)
9. Fibrer (finns BARA i växter)
10. Vatten

Det viktigaste
Av de 10 faktorerna ovan så är några viktigare än andra, t ex 1 och 2, som handlar om den energi du behöver vid viktminskning. Men ALLA är viktiga för vikten! På något sätt. De två första är ju självklara – att man bör äta långsam energi som gör att man blir mätt längre och lite energi, för att gå ner i vikt.

Skonsamt protein betyder att proteinet är snällt mot kroppen istället för som animaliskt protein (som kommer från djur) där mycket, speciellt rött kött, betyder ökad cancerrisk. Det vill vi inte ha när vi går ner i vikt (som kan vara jobbigt för kroppen).

alt=
(Fettet i avokado och oliver är superbra för vikten.)

Det hälsosamma fettet i oliver och avokado älskar din kropp. Både när du går ner i vikt och annars. Det är också fetter som kroppen väljer att förbränna först – och det är ju bra eftersom du inte lägger på dig mer fett.

De fyra hälsosamma ämnena (vitaminer, mineraler, antioxidanter, phytokemikalier) är bra för din ämnesomsättning och förbränning. Och fibrerna som bara finns i växter är superviktiga då de är mat till de goda bakterierna i magen. Idag pratar man mycket, ofta och gärna om magbakterierna eftersom de är med på något hörn i både vikten och hälsan. Deras betydelse ökar hela tiden eftersom man hittar nya saker de är bra för.

Vattnet är bra för du består till ca 75 procent vatten och många är dåliga på att dricka. Jag t ex är nästan aldrig törstig utan får tvinga i mig vatten (i normal mängd). En följd av det är att jag fick njursten – så nu dricker jag mer än någonsin (för att inte få en sten till). Vatten innehåller ju INGA kalorier - och det är ju toppen vid viktminskning.

Både när det gäller vikten och hälsan så gäller samma sak – ju mer grönsaker desto bättre. Och skulle du till och med vilja prova ett vegetariskt må eller en vegetarisk dag per vecka, så är det toppen. För vegetarianer mår tydligen bättre och lever dessutom längre…

Vill du ha min hjälp?
Jag vill ha Viktcoachning
(Gå ner 10 kg på 3 mån.)
Jag vill ha en Diet
(Välj en diet och gå ner i vikt själv.)

M v h Christina
Viktcoachen.se