En växtbaserad metod


Jag har arbetat med hälsa & vikt i 15 år och hela tiden har jag vidareutbildat mig (är leg.sjuksköterska, lic.kostrådgivare och Handledare i tobaksavvänjning). Men det gör att jag sätter hälsan först. En diet som jag tror, eller vet, är ohälsosam kommer jag inte att rekommendera (t ex proteindieten). 

Du kommer att bli rekommenderad en växtbaserad diet hos mig. Det betyder att du ska äta MER grönsaker än protein. Det är självklart så att protein har fördelar (du blir mätt, kroppen behöver det för att laga och bygga nya celler), men det som blir över lagras som fett. Och det vill vi inte.

Därför blir du ekommenderad att äta lika mycket protein som ett mått du alltid har med dig - INTE mer. Det gör det enkelt och din kropp får ALLT protein du behöver. Men nu handlar det om grönsakerna. De innehåller hela 10 faktorer som är bra för dig:

1. Långsam energi (kolhydrater)
2. Skonsamt protein (t ex bönor och linser)
3. Hälsosamt fett (t ex oliver och avokado)
4. Vitaminer
5. Mineraler
6. Antioxidanter (ämnen som skyddar dig mot oxidation - som när bilen rostar)
7. Phytokemikalier (andra aktiva hälsosamma ämnen)
8. Fibrer (finns BARA i växter)
9. Vatten
10.