Hur du håller koll på din stress

 

Varför är STRESS dåligt för vikten?

När du stressar ökar stresshormonerna i blodet. Det är helt ok om det händer då och då men om det händer hela tiden (som när man har barn och ska hämta, lämna, köra till träning, handla, laga mat, städa, jobba…) är det inte bra. Du får höga nivåer av stresshormoner som gör att du lagrar fett på magen. Så när du försöker gå ner i vikt jobbar stresshormonerna emot dig. Det blir mycket svårare att gå ner i vikt.

Håll koll på din STRESS enklast…

Du behöver hålla koll på din stress så du vet om du behöver göra något åt den. Det enklaste är att du frågar dig själv – hade jag mer STRESS eller mer LUGN förra veckan? En vecka är lagom lång tid att få koll på och då kommer du att kunna få till balans över tid – du kan se till att du har balans varje månad. Om du hade mer STRESS än du hade LUGN så vet du att du behöver boka in något som minskar stress veckan som kommer. Det är viktigt att du minskar stressen så BOKA IN dina lugn-aktiviteter (kalla det gärna för lugn-aktiviteter för det är mer lugn du vill ha). Jag tror att om vi tänkte och pratade mer om LUGN och mindre om STRESS så skulle vi inte vara så stressade (tänk rätt)…

Håll koll på din STRESS med kalendermetoden…

Eller så kan du prova Kalendermetoden – varje morgon kan du skriva in i din kalender hur STRESSAD du var dagen innan, med en siffra. Skatta din stress mellan 1-10 (1 är ingen stress och 10 är superstressad). Så skriv ner siffran för gårdagen varje morgon. En dag per vecka, t ex på söndagar, räknar du ihop hur stressad du varit den veckan. Du får ett nummer mellan 7-70. Ju högre siffra – desto mer behöver du göra den kommande veckan för att minska stress. På det viset får du balans över tid, du får en balanserad månad, vilket är viktigast. Du blir motiverad att minska din stress.

Håll koll på din stress-nivå (eller din lugn-nivå) och BOKA IN lugn-aktiviteter…


Du får Checklistan (pdf) – KOM IGÅNG med VIKTMINSKNING med allt du behöver för att LYCKAS gå ner i vikt.


Med Checklistan får du:
¤ hjälp att lyckas…
¤ hjälp att sätta igång…
¤ hjälp att stå emot frestelser…
¤ hjälp att hålla ut och fortsätta…
¤ hjälp att välja RÄTT diet för DIG…

¤ BONUS; 20 % RABATT på Viktcoachning

x
MedChecklistan – KOM IGÅNG med VIKTMINSKNINGkommer du att lyckas!
(Du får även nyhetsbrevet ”Din Hälsa & Vikt” så länge du vill…)

M v h Christina
Viktcoachen.se