Hur mycket protein ska man äta?

Protein - det går i vågor...

Just nu är det inne att äta protein - vi äter ägg, fågel, fisk, kött mm som bara kroppsbyggare gjorde förr. Och de proteinrika mjölkprodukterna keso och kvarg har blivit väldigt populära. Tyvärr så innebär det att många äter för mycket protein, i alla fall om man vill gå ner i vikt.

Protein - vad gör det i kroppen?

Hur mycket vi ska äta har gått i vågor. Men det beror på att vi inte har vetat VARFÖR man går upp i vikt eller hur de olika näringsämnena påverkar oss, speciellt när vi går ner i vikt. Idag vet vi att viktminskning orsakas av HORMONER och att VAD vi äter påverkar VILKA hormoner som produceras.

Protein - om du äter för mycket...

Det HORMON som gör att vi lagrar fett är insulin. Och det produceras när vi äter kolhydrater och protein. Så problemet är att det protein som din kropp INTE behöver för uppbyggnad (proteinets uppgift), lagras som fett (eftersom det produceras insulin). Därför behöver vi äta lite mindre protein.

Protein - hur gör man runt i världen...

I USA, landet som vi tar efter i nästan allt, äter väldigt mycket protein och mycket kött. Om vi går till Asien och kina och jämför med dem (innan de också tog efter vanorna från väst) så åt man i USA lika mycket kött per person som de åt per familj.

I Kina åt man en växtbaserad kost. De var också friskare än vi i väst. Om man kikade på t ex bröstcancer (vår vanligaste cancerform för kvinnor) så var det nästan 10 gånger vanligare i väst än i Kina. Många experter är övertygade om att växtbaserad mat är mer hälsosamt och innehåller en mängd ämnen som skyddar oss mot sjukdomar, som t ex cancer.

Protein - använd knytnäven...

Du har ett jättebra mått med dig jämt - din knytnäve. Ät ungefär lika mycket protein som din knytnäve, när du går ner i vikt. så blir det inte för mycket och inte för lite, men lagom mycket. Du behöver inte väga eller mäta - bara jämför med din knutna näve. Och sedan lägger du till grönsaker, och fett, så att du blir mätt. Då får du också i dig de skyddande växtämnena (t ex antioxidanter).

Ät ungefär lika mycket protein som din knytnäve, så får du i dig lagom mycket under din viktminskning.

M v h Christina
Viktcoachen.se