Vad du bör ta bort och vad du kan dricka...

 

Vad du kan ta bort

3. Nu kan du ta bort det som du INTE ska äta. Det som gör att vi går upp i vikt är de snabba kolhydraterna (SOCKER, läsk, juice, godis, kaffebröd, snacks…) och de energirika (bröd, pasta, ris, potatis…). Så det mest effektiva sättet att gå ner i vikt är att ta bort de snabba och de energirika kolhydraterna. Att räkna kalorier, som man gjorde förut, är inte effektivt så det kan du sluta med helt. En fördel med det (att sluta räkna kalorier) är att du kan äta dig mätt OCH gå ner i vikt.

Vad du kan äta istället…

Du kan inte bara ta bort en hel grupp med näringsämnen. Du måste ersätta dem med något, annars kommer kroppen att uppfatta det som svält. Vilket det finns starka försvar emot, som är svåra att övervinna. Du kan ersätta dem med fett (low carb som LCHF-metoden) eller med bättre kolhydrater (slow carb som Våga & Vinn!) För det finns även långsamma och energifattiga kolhydrater (baljväxter, grönsaker, vissa rotfrukter, bär…). De behöver du INTE ta bort. Tvärt om – de bör du äta mycket och ofta.

Vad du kan dricka…

3. Du kan dricka vatten, kaffe, te och buljong. Det är drycker som det inte finns någon energi i. Lightdrycker däremot, ska du inte dricka för de ökar nivån av hormonet INSULIN – som gör att vi lagrar fett. Det gör även alla drycker som innehåller energi. Så mjölk, läsk, juice, öl, sportdryck och energidrycker (som t ex Red Bull) ska du INTE dricka. Till maten kan du dricka vatten, bubbelvatten (som du gör själv) och mineralvatten. Kaffe och te kan du dricka när du vill (utan socker, honung eller sötningsmedel – som också ökar nivån av INSULIN). Buljong är bra att dricka t ex på kvällen eftersom det innehåller flera mineraler (salter).

Du kan äta långsamma kolhydrater & dricka vatten, kaffe te…


Du får Checklistan (pdf) – KOM IGÅNG med VIKTMINSKNING med allt du behöver för att LYCKAS gå ner i vikt.


Med Checklistan får du:
¤ hjälp att lyckas…
¤ hjälp att sätta igång…
¤ hjälp att stå emot frestelser…
¤ hjälp att hålla ut och fortsätta…
¤ hjälp att välja RÄTT diet för DIG…

¤ BONUS; 20 % RABATT på Viktcoachning

x
MedChecklistan – KOM IGÅNG med VIKTMINSKNINGkommer du att lyckas!


(Du får även nyhetsbrevet ”Din Hälsa & Vikt” så länge du vill…)

M v h Christina
Viktcoachen.se