Stress

Minska din STRESS (som ger dig fett på magen!), på minst ETT sätt, regelbundet...
 

Foto Guppydas, Flickr.se

En av orsakerna till övervikt är stress
Din övervikt eller fetma beror inte (främst) på kalorier - det handlar om HORMONER. Inte minst stresshormoner, som gör att du samlar fett på magen. Just där du INTE vill ha det. När man arbetar med viktminskning idag, som jag gör, då måste man ta med stressen.
 
 
 
Vänd på steken
Det är väldigt mycket fokus på stress idag. Många tänker på stress, oroar sig för stress och talar om stress. Men jag brukar säga - vänd på steken! Tänk på att koppla av och att bli lugn och tala om avkoppling och att bli lugn. Dessutom - gör något varje dag som gör dig lugnare!
 

Skatta stressen
När du får din återhämtning, efter stress, då är inte stressen något problem. Det är den långvariga stressen (utan återhämtning) som är ett problem. Du kan skatta din stress, mellan 1-10 i slutet av varje dag (t ex i din kalender). Sedan kan du räkna ihop din stressnivå en gång per vecka. Om du ligger högt behöver du koppla av MER veckan som kommer. 
 
Du behöver balans
För du behöver balans! Men du behöver inte ha balans varje vecka - du behöver ha balans ÖVER TID (mellan stress/avkoppling).
Om du har lite koll t ex genom att skatta och skriva upp eller om du väljer att göra något för att få balans REGELBUNDET. Men ha koll på din stress.
 
 
Minska din stress
Du kan minska din stress på många olika sätt, allt från en paus (kanske en powernap - en kort sömn på dagen) till att läsa en bok. Att läsa är faktiskt ett effektivt sätt att minska stress. Men det viktigaste är att göra något för att få balans (mellan stress/avkoppling).
 
Min e-bok om stress
Jag har en e-bok som heter "STRESS - 45 enkla & effektiva verktyg". Där hittar du andningsövningar, och 30 väldigt enkla och naturliga sätt att minska stress. Allt från en promenad till att utöva yoga.

Meditation
Det mest effektiva verktyget är att meditera. Det finns allt från 1-minuts meditation till 60 minuter. Men många gör som med motion - de tar i så de nästan kastar upp och sedan gör de aldrig om det. När det gäller Meditation försöker de meditera en halvtimme-timme och tycker att det bara var jobbigt. 
 
EN minuts meditation
Om du mediterar i EN minut (räknar dina andetag) så kommer ditt blodtryck att minska och dina stresshormoner minskar också.Och det är så enkelt! Du sätter dig så du har fötterna i golvet och ryggen vilande mot ett ryggstöd men huvudet ska vara fritt. Sedan kikar du på en timer och i EN minut räknar du dina (lugna) andetag.
 
Om du fick 14 andetag så behöver du aldrig mer någon timer. Du bara sätter sig (med ryggen vilande mot ett ryggstöd men huvudet fritt) och andas 14 lugna andetag. När du har gjort det ett tag börjar kanske tankarna att vandra - och det gör ingenting. .
 

Foto Shawn Rossi, Flickr
 
TÄNK SMART
Det är då du ska bli smart och tänka på något som gör att du mår BÄTTRE.
 
Sidan är inte klar...
 
 

Du kan få en kropp som du ÄLSKAR!

M v h Christina
Viktcoachen.se

PS. Kika gärna på mina 10 böcker/e-böcker om;
Må bättre på jobbet! (inbunden bok)
Din egen hälsocoach på arbetet 
I form för ledarskap (inbunden bok)
Chefens egen hälsobok
CHECKLISTA - hur du BEHÅLLER vikten
15 råd som du kan välja bland för att hålla vikten
Detox-fasta 
Fasta i 12-36 timmar (för bättre insulinkänslighet och viktminskning)
Stress 
3 eller 45 effektiva & enkla verktyg (för mer lugn och bättre förbränning)
Sömn 
Den är oerhört viktig för din viktminskning (speciellt runt magen)
Enkel vardagsmat 
40 enkla recept (och ett kylskåpsblad med förslag på rätter)
Body Weight Exercise 
Träna hela kroppen med bara 5 övningar (och bara kroppen som motstånd)
Hälsosamma frukt- & bärmilkshakes 
För hela faliljen (till frukost, mellanmål, efter träning mm)
Må bättre Nu! 
Med 7 områden som gör skillnad (för ditt välmående)